Foto van schrijverPatrick Khoe, plastisch chirurg

Wat je moet weten over de huid / wallen onder de ogen

Bijgewerkt op: 14 mrt. 2021

Mooie ogen met en zonder wallen onder ogen PCG

Op mijn spreekuur krijg ik veel vragen over problemen met de huid rondom de ogen. In deze blog wil ik jullie vertellen over de huid onder de ogen en wat mogelijke oorzaken en behandelingen zijn, zodat u goed beslagen ten ijs komt en u de juiste keus kunt maken welke behandeling het beste bij u past en de hoogste kans van slagen heeft.

Wat zijn de meest voorkomende klachten?

Een veel voorkomende klacht is dat mijn patiënten hun uiterlijk niet vinden passen bij hoe ze zich voelen. Door een huidoverschot onder de ogen, zwelling onderoogleden, donkere wallen/kringen en/of een fijne gerimpelde huid hebben ze een moe, niet vitaal uiterlijk.

Wallen onder de ogen

Er zijn 2 soorten.

Mooie ogen met wallen PCG
  • Wallen die er iedere dag hetzelfde uitzien: deze ontstaan wanneer het normale vet in de onderste oogleden zich naar voren verplaatst, waardoor ze er voller uitzien.

• Wallen die per dag kunnen fluctueren. Hierbij moet je denken aan zwelling ten gevolge van vochtophoping bijvoorbeeld bij een slechte nachtrust.

Donkere kringen

Dit is een veel voorkomend probleem bij veel van mijn patiënten.

Wat zijn nu mogelijke oorzaken hiervan?

• Meer pigment type (hyperpigmentatie), door ophoping van melanine pigment in de huid.

• Toegenomen zichtbaarheid van bloedvaatjes (vasculair type) en spieren in de dunne huid van het ooglid

• Schaduw type. Dit komt door volumeverlies in het gebied tussen het onderste ooglid en de wang

Maar hoe maak je nu het onderscheid?

Een tip is kijk naar de kleur. Gaat het om pigment door ophoping van melanine dan is het bruine kleur. Komt het door een toegenomen zichtbaarheid van de bloedvaatjes, dan heeft het meer een paarse tint. De schaduwen die ontstaan door volumeverlies lijken vaak erger te zijn onder bovenlicht, dit kan je testen door te spelen met de invalshoek van het licht voor de spiegel. Besef wel dat er bij de meeste patiënten een combinatie van bovenstaande factoren speelt.

De fijne rimpelige huid rondom de ogen komt door verlies van collageen en elastine in de huid. Houdt er rekening mee dat ook een droge huid dit rimpelige aspect versterkt, daarom is het belangrijk om de huid goed te hydrateren.

Moet ik me zorgen maken over onderliggende ziekten?

Wallen onder de ogen zijn meestal een cosmetisch probleem en zelden een teken van een onderliggende medische aandoening. Veel mensen hebben er ook last van als ze slecht slapen of na een avondje doorzakken.

Mogelijke onderliggende medische aandoeningen: contact allergieën, eczeem, schildklieraandoeningen.

Eczeem en contact allergieën geven jeukende, rode, schilferende plekken welke worden verergerd door contact met allergenen of uitdrogende omstandigheden / verminderde luchtvochtigheid.

Ok leuk, maar nu de hoofdvraag: hoe kom ik er vanaf?

De behandeling van donkere kringen is afhankelijk van de oorzaak.

• Make-up kan helpen bij alle soorten donkere kringen door het maskeren en reflecteren van licht.

• Pigmentoplossende ingrediënten zoals bijvoorbeeld retinol (vitamine A), vitamine C, kojic zuur en niacinamide (vitamine B3) kunnen helpen bij gepigmenteerde donkere kringen.

• Cafeïne kan helpen bij vasculaire type donkere kringen door de bloedvaten tijdelijk te beperken. Ook retinoïden (vitamine A), chemische peelings, laser behandelingen en micro needling kunnen helpen bij vasculaire type donkere kringen.

• Injectables met hyaluronzuur fillers voor volume verlies type donkere kringen

• Chirurgie = blepharoplastiek in geval van een teveel aan huid van het onderooglid

Essentieel in iedere huidverzorgingsroutine is ZONBESCHERMING en HYDRATATIE.

Zonlicht is de belangrijkste factor van huidbeschadiging/-veroudering. Aanvullend kan voor de wisselende wallen onder ogen (veroorzaakt door vochtophoping) lokale massage behulpzaam zijn.

Patrick

Commenting has been turned off.