Foto van schrijverPatrick Khoe, plastisch chirurg

Ooglidcorrecties: Alles wat u moet weten

Bijgewerkt op: 17 mrt. 2022

Ooglidcorrecties Fast Facts

• Meer dan 95% patiënt tevredenheid

• Vanaf € 895

• 1-2 weken hersteltijd

• Behandeling onder plaatselijke verdoving

Wat is ooglidchirurgie?

Ooglidchirurgie (ook wel ooglidcorrectie of blepharoplastiek genoemd) verstevigt en lift de verslapte huid van de oogleden. Voor de meeste patiënten is het doel van ooglidcorrectie om er jonger en minder vermoeid uit te zien.

Ooglid correctie mooie vrouw

De ingreep kan worden uitgevoerd op de bovenste oogleden, om hangende oogleden omhoog te brengen, en op de onderste oogleden, om oogwallen te verwijderen en losse huid strak te trekken. Deze ingrepen kunnen afzonderlijk of tegelijkertijd worden uitgevoerd.

Wat zijn de voor- en nadelen van een ooglidcorrectie?

Stralende vrouw, ideale huid rondom de ogen

Voordelen

• Een blepharoplastiek procedure geeft u een fris, uitgerust en jeugdiger uiterlijk.

• Een bovenooglid correctie heeft ook functionele voordelen: groter gezichtsveld, minder hoofdpijn en daardoor een betere kwaliteit van leven.

• Operatie duurt meestal minder dan een uur.

• Operatie onder plaatselijke verdoving en indien gewenst kan er een rustgevend pilletje bij worden gegeven.

• Het herstel is vrij gemakkelijk, met ongeveer een week van aanzienlijke zwelling en blauwe plekken.

• Omdat de incisies in de natuurlijke plooien van uw oogleden worden gemaakt, zijn ze na genezing minimaal zichtbaar.

• Mogelijke vergoeding via zorgverzekeraar indien aan bepaalde criteria wordt voldaan.

Nadelen

• Hersteltijd: 7 dagen.

• Zwelling, blauwe plekken en droogheid zijn de meest voorkomende bijwerkingen.

• U kunt (tijdelijk) last krijgen van droge ogen of irritatie na de operatie.

• Zoals bij de meeste operaties zijn de resultaten niet blijvend; sommige mensen zullen hun oogleden binnen de komende 15 jaar opnieuw moeten laten liften omdat het verouderingsproces doorgaat.

• De anatomie rond het oog is delicaat. Er bestaat een risico van letsel aan spieren, zenuwen en wimpers.

• Als er te veel ooglid huid van de bovenste oogleden wordt verwijderd, kan je misschien je ogenleden niet meer volledig sluiten. Dit leidt tot irritatie en uitdroging van het oog. Laat je dus opereren door een goede plastisch chirurg.

• Het verwijderen van te veel huid van uw onderste oogleden kan leiden tot het naar beneden trekken van de oogleden met irritatie en ontsteking.

• Het verwijderen van te veel vet tijdens een onderste blepharoplastie kan leiden tot uitholling en donkere kringen. Dit kan worden voorkomen of verminderd door een vettransfer (een langdurige oplossing) of injecteerbare vullers (een tijdelijke oplossing).

Wie is een goede kandidaat voor een ooglidcorrectie?

De meeste van mijn patiënten die komen voor een ooglidcorrectie zijn rond de 40 of ouder. De huid verliest een deel van zijn elasticiteit en gaat dan hangen. Het komt ook voor bij jongere patiënten die hebben dan mogelijk een erfelijke component of ze storen zich aan de natuurlijke vorm van hun oogleden.

Goed resultaat ooglid correctie blepharoplastiek PCG

De ideale kandidaat voor een onderooglid correctie heeft wallen in het gebied onder de ogen. De wallen worden veroorzaakt door drie specifieke vetzakjes in het onderste ooglid, die kunnen uitpuilen als gevolg van erfelijke factoren of veroudering. De ogen kunnen ook tekenen van veroudering vertonen door textuurverandering, zoals fijne lijntjes of een fijn rimpelige huid.

Het samenspel tussen voorhoofd, wenkbrauwen en oogleden speelt een rol bij het ontstaan van hangende oogleden. Voor een optimaal resultaat is een ervaren dokter nodig met expertise op chirurgisch vlak en niet-chirurgische vlak (injectables).

Wat gebeurt er tijdens een ooglidcorrectie?

De juiste manier om een ooglid correctie af te tekenen

De operatie gebeurt onder plaatselijke verdoving. Voor de ingreep kijk ik eerst hoe het samenspel tussen uw gezichtsspieren en huid is en teken ik, terwijl u rechtop zit, af welk deel van de huid ik weg ga halen voor het maximale resultaat en om het litteken te verstoppen in een natuurlijke plooi.

Bij een deel van de patiënten is het ook nodig om een kleine hoeveelheid spier en vet te verwijderen.

Een onderooglid correctie is complexer. Bij deze ingreep wordt de incisie net onder of achter de onderste wimperrand of op de binnenzijde van het ooglid gemaakt.

Het doel is om extra vet te verwijderen, de wallen te verminderen en, in sommige gevallen, de verslapte huid strakker te maken.

Als er alleen overtollig vet verwijderd of verplaatst moet worden (en geen overtollige huid), kan uw chirurg incisies maken aan de binnenkant van het onderste ooglid (transconjunctivale benadering).

Zowel boven- als onderooglidoperaties kunnen worden uitgevoerd met een scalpel of een snijdende laser (meestal CO2). De resultaten zijn vergelijkbaar.

Hoe lang duurt een ooglidoperatie?

Een operatie van het bovenste ooglid kan 30 minuten tot een uur duren, terwijl een operatie van het onderste ooglid iets langer duurt, tenzij alleen een transconjunctivale benadering wordt gebruikt. Als er ook een vettransfer wordt uitgevoerd, kan dit ongeveer 30 minuten langer duren.

Is een ooglidcorrectie gevaarlijk?

Een blepharoplastiek-operatie is veilig, met minimale bijwerkingen. Zoals elke chirurgische ingreep zijn er echter risico's en mogelijke complicaties.

Risico's en bijwerkingen van zowel een bovenste als onderste blepharoplastiek zijn: reactie op verdovingsvloeistof, tijdelijke zwelling, bloeduitstortingen, bloeding, tijdelijk wazig zien (door een zalf die op uw ogen wordt aangebracht), chemosis (zwelling van de binnenbekleding van de oogbol) en infectie. U kunt ook meer last hebben van tranende ogen, dubbelzien, gevoeligheid voor licht, of ongemak, vooral tijdens uw herstel.

De meest vervelende complicatie voor de patiënt is wanneer er teveel huid wordt verwijderd en u moeilijk of niet meer uw ogen volledig kunt sluiten. Laat u dus opereren door een goede plastisch chirurg.

Hoe lang duurt het om te genezen na een ooglidcorrectie?

Het volledige herstel van een ooglidoperatie duurt enkele maanden, maar in de eerste week van uw herstel zult u de meeste last hebben van blauwe plekken en zwellingen.

De hoeveelheid tijd die nodig is voor de genezing hangt ook af van de omvang van de operatie. Als er weinig vet is verwijderd, kan de genezing al na een paar dagen plaatsvinden. Als er meer spieren zijn verwijderd, het middengezicht is gelift of vet is verplaatst, kan het weken tot maanden duren voordat u er weer op uw best uitziet.

Tijdens de genezing moet u in elk geval vier keer per dag ijs of koude kompressen op uw ogen leggen en rechtop slapen of met extra hoofdkussens om de zwelling tot een minimum te beperken. Gebruik indien voorgeschreven oogdruppels of zalven en houd uw oogleden schoon om de kans op infectie te verkleinen.

Ik gebruik niet-oplosbare hechtingen die na vijf tot zeven dagen moeten worden verwijderd. Nadat de hechtingen zijn verwijderd, kunt u make-up over de incisielijn aanbrengen om de incisies te camoufleren en zal de rest zwelling vaak heel snel verminderen.

Na de eerste één tot twee weken kunt u ook weer zwaardere activiteiten gaan doen, waaronder sporten.

Als u contactlenzen draagt, moet u deze tot minstens twee weken na de operatie uithouden. Aanraken van of trekken aan het gebied bij de incisies kan het risico op infectie verhogen en ervoor zorgen dat de incisies weer opengaan. Het dragen van een donkere bril na de operatie kan helpen bij het beschermen van uw gevoelige ogen en huid, en het verbergen van blauwe plekken.

Het grootste deel van de zwelling is binnen twee weken verdwenen, maar het duurt tot zes maanden voordat u het uiteindelijke resultaat van een ooglidcorrectie ziet. Littekens van een blepharoplastiek in de plooi van het ooglid of net onder de wimperlijn op het onderste ooglid zullen uiteindelijk nauwelijks tot niet meer zichtbaar zijn.

Hoe lang heb ik baat van een ooglidcorrectie

De gemiddelde patiënt heeft zeker 15 jaar baat van een ooglidcorrectie. Maar...we stoppen het verouderingsproces niet. Een goede huidverzorgings routine, goede nachtrust, gezond dieet en het beschermen tegen zonlicht / UV stralen zijn belangrijk om het verouderingsproces af te remmen. Ook niet-chirurgische behandelingen, zoals injectables met hyaluronzuur, laserbehandelingen, peelings of microneedling zijn manieren om de veranderingen in huid en botstructuur die horen bij het ouder worden tegen te gaan.

Wat kost een ooglidcorrectie?

Gemiddelde kosten:

bovenooglidcorrectie

vanaf € 895

onderooglidcorrectie

vanaf €1750

Een ooglidcorrectie wordt onder bepaalde voorwaarden vergoed door de zorgverzekering. Maak een vrijblijvende afspraak, zodat een plastisch chirurg kan beoordelen of u daarvoor in aanmerking komt.

Zijn er alternatieven voor een operatie?

Het is niet echt mogelijk om een ooglidlift te krijgen zonder operatie, maar een paar niet-chirurgische behandelingen kunnen helpen.

• Een resurfacing laser kan de ogen opfrissen en verjongen zonder scalpel. Het gebruik van een erbium of kooldioxide laser kan de huid strakker maken terwijl fijne lijntjes en rimpels worden gladgestreken.

• Thermage is een huidverjongingsbehandeling die gebruik maakt van radiofrequentie-energie om de huid strakker te maken, en het is veilig voor gebruik rond de ogen. Dit is enkel geschikt als u een lichte tot matige verslapping van de huid hebt.

• Injectables met fillers of botuline toxine.

Wenkbrauw lift met vinger PCG

Brow ift: botuline toxine kan worden geïnjecteerd in de spieren die de wenkbrauwen naar beneden trekken, waardoor deze spieren tijdelijk ontspannen en de wenkbrauwen op natuurlijke wijze omhoog kunnen komen. Het effect is tijdelijk en duurt 3-6 maanden.

Fillers: hyaluronzuur fillers, die strategisch worden geplaatst om de hoeken van de wenkbrauwen omhoog te brengen en de oogleden mee te trekken.

In de onderste oogleden kunnen vullers de wallen of wallen onder de ogen verminderen: door een vuller in te spuiten in de holte net onder de wallen (traangoot), lijkt het alsof het oppervlak van de wangen tot aan de ogen glad is, waardoor wallen minder opvallen.

Wordt een ooglidcorrectie vergoed door mijn zorgverzekering?

De behandeling wordt eventueel vergoed door uw zorgverzekeraar.

Om voor vergoeding in aanmerking te komen, dient u aan een van deze voorwaarden te voldoen:

• Een gezichtsveldbeperking veroorzaakt door een overhang van het ooglid, waarbij de onderrand van het ooglid bij ontspannen, recht vooruit kijken – 1 mm of meer meer onder het centrum van de pupil hangt, ongeacht of dit veroorzaakt wordt door huidoverschot (dermatochalasis) van de bovenoogleden of zwakte van de oogspier (ptosis van de bovenoogleden). In de praktijk houdt dit in dat uw oogpupil voor de helft bedekt moet zijn.

• Verlamde of verslapte bovenoogleden door een aangeboren afwijking

• Verlamde of verslapte bovenoogleden door een chronische ziekte.

Het beleid van de zorgverzekeraars is de laatste jaren steeds strenger geworden. In de praktijk wordt ruim 90% van de bovenooglidcorrecties niet vergoed door de zorgverzekeraars.

Een onderooglidcorrectie wordt nooit vergoed door uw zorgverzekeraar.

Bedankt voor het lezen en neem contact op als je vragen hebt.

Patrick