Foto van schrijverTallechien Tempelman, handchirurg

Alles wat een patiënt moet weten over de ziekte van Dupuytren

Bijgewerkt op: 18 aug. 2021

Hoe zien je vingers eruit als je de ziekte van Dupuytren hebt PCG

Wat is de ziekte van Dupuytren?

Het is een abnormale verdikking van het peesblad direct onder de huid in de palm van uw hand en vingers.

Dit verdikte gebied kan zich ontwikkelen tot harde knobbels of een dikke streng. Na verloop van tijd kan het ervoor zorgen dat één of meer vingers krom trekken.

De ringvinger en pink worden het meest aangetast. In veel gevallen zijn beide handen aangedaan. De aandoening blijft zich ontwikkelen, in die zin is er ook geen genezing mogelijk. Deze ontwikkeling kan heel langzaam gaan of zelfs meerdere jaren stil staan. Soms kan er een periode zijn, waarin het zich ineens heel snel ontwikkeld. Hoe dit komt is onduidelijk.

In zeldzame gevallen kunnen ook voeten (ziekte van Ledderhose) en/of penis (ziekte van Peyronie) worden aangetast.

Wat is de oorzaak van de ziekte van Dupuytren?

De exacte oorzaak is niet bekend. Er is een erfelijke component, het komt vaker voor in bepaalde families. Andere factoren die in meer of mindere mate een rol kunnen spelen zijn roken van sigaretten, alcoholisme, diabetes, voedingstekorten of medicijnen die worden gebruikt om epileptische aanvallen te voorkomen.

Welke risicofactoren verhogen de kans op de ziekte van Dupuytren

• Leeftijd. De aandoening begint meestal op middelbare leeftijd.

• Mannelijk geslacht. Het komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

• Een Scandinavische of Noord-Europese achtergrond hebben. Het komt het meest voor bij mensen van wie de familie of voorvaderen uit deze regio's komt.

• Positieve familie voorgeschiedenis. De aandoening komt vaak voor in gezinnen.

• Bij gebruik anti-epilepsie medicatie. Het is in verband gebracht met sommige geneesmiddelen die worden gebruikt om epileptische aanvallen te voorkomen.

• Roken

• Overmatig alcohol gebruik

• diabetes

Wat zijn de symptomen van een contractuur van Dupuytren?

Veel voorkomende symptomen kunnen zijn:

• Niet in staat zijn om uw hand plat op een tafel te leggen, met de handpalm naar beneden (de tafelbladtest genoemd)

• Een of meer kleine, gevoelige knobbeltjes (knobbeltjes) in de handpalm. Na verloop van tijd verdwijnt de gevoeligheid

• De knobbeltjes kunnen dikker worden en samen- of kromtrekken. Hierdoor ontstaan er in de handpalm strakke bindweefselbanden.

• Putjes of groeven in de huid samengedrukt door de samengetrokken vinger. Deze gebieden kunnen erg pijnlijk worden en tot huidverlies leiden als ze niet goed genezen.

• Kromgetrokken vingers

• Verminderde handfunctie

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Uw arts zal uw hand en vingers onderzoeken: Er wordt met name gekeken naar bewegingsbeperking

Wat is de behandeling?

Uw arts kijkt samen met u wat de impact is op uw kwaliteit van leven en samen met u wordt het behandeldoel en behandelplan ontwikkeld.

Behandelopties

Z-plastiek litteken na Dupuytren handoperatie PCG
  • Chirurgie of selectieve fasciectomie (SF). Dit is de meest gebruikelijke behandeling. De handchirurg maakt een snee (incisie) in uw hand en haalt het verdikte weefsel eruit. Dit verbetert de beweeglijkheid van uw vingers.

• Steroïd injectie. Als een knobbel pijnlijk is, kan een injectie met steroïden de pijn verlichten.

• Enzyminjectie. Dit wordt momenteel alleen in onderzoeksverband toegepast. Op dit moment lijkt deze techniek nog niet optimaal als standaard behandeling omdat er behoorlijke bijwerkingen kunnen optreden in tegenstelling tot de percutane naald fasciotomie

• Percutane naald fasciotomie (PNF). Dit is minder ingrijpende procedure. Er wordt medicijn in het gebied geïnjecteerd om de hand te verdoven. De chirurg gebruikt een naald om een streng door te nemen. Er wordt geen incisie gemaakt. Het voordeel is dat het een hele korte ingreep is met ook een korte hersteltijd. Het nadeel is dat de ziekte sneller terugkomt.

Wat zijn de complicaties van het contractuur van Dupuytren?

Na verloop van tijd kan het zijn dat u uw hand voor bepaalde taken moeilijk kunt gebruiken. Het is mogelijk dat u grote voorwerpen niet kunt vastpakken of uw vingers niet kunt strekken. In het dagelijks leven vermelde mensen vaak dat het lastig is om iets uit de broekzak te halen. Ook handen geven kan lastig zijn.

Wanneer moet ik mijn zorgverlener bellen?

Bel uw zorgverlener als uw symptomen erger worden of als u nieuwe symptomen heeft.

Kernpunten over het contractuur van Dupuytren

• Het contractuur van Dupuytren is een abnormale verdikking het peesblad direct onder de huid in de handpalm.

• De aandoening kan zich ontwikkelen tot een harde bult.

• Na verloop van tijd kan het ervoor zorgen dat één of meer vingers krom trekken.

• Het kan zijn dat u uw hand voor bepaalde dingen niet kunt gebruiken.

• In veel gevallen zijn beide handen aangetast.

• Er is geen genezing maar behandeling kan de symptomen verbeteren.

Commenting has been turned off.